Köpvillkor
Hos Konfektbutiken är det säkert, enkelt och smidigt att handla. Vi har snabba leveranser på 1-3 dagar, smidig frakt och riktigt bra konfekt. Nedan följer våra fullständiga villkor.
Försäljningsvillkor
För att handla hos oss behöver du vara 18 år, men du får handla från 16 år om du handlar med målsman eller dennes godkännande. När du handlar via internet gäller konsument- och distansavtalslagen. Mer information om denna finns på Konsumentverket.
Konfektbutikens försäljningsvillkor gäller vid försäljning och leverans inom Sveriges gränser till privatpersoner och företag. Skall försäljning och leverans ske till andra länder förbehåller vi oss rätten att tillämpa andra villkor. För mer information om dessa villkor ombeds du att ta kontakt med Konfektbutikens kundtjänst.
Konfektbutiken reserverar sig för sortimentsförändringar, har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått genom samt reserverar vi oss för eventuell slutförsäljning. Vi polisanmäler alla bedrägerier och försök till dessa, samt förbehåller vi oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Konfektbutiken reserverar sig för eventuella tryckfel i texter och beskrivningar på denna webbsida. Vi reserverar oss även för eventuella bildfel, även om vi alltid vill ge en så bra bild av verkligheten som möjligt!
Konfektbutiken förbehåller sig rätten att göra mindre justeringar i Konfektkorgarnas konfektblandningar helt utan att meddela kunden i förväg.
Orderbekräftelse
Efter att du slutfört din beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Hittar du inte bekräftelsemailet, kolla din skräppost. Bekräftelsen ger all nödvändig information såsom produkter, priser, fakturerings- och leveransadress och kontaktuppgifter. Skulle något vara fel i bekräftelsen bör du omgående kontakta kundtjänst. Vid kontakt, vänligen ange vad som är fel och uppge ordernumret.
Leveransvillkor, fraktkostnad och priser
Alla priser som visas är i svenska kronor, SEK. Priserna är inklusive 25%, 12% eller 6% moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar, utan att ge någon förvarning för eventuella felaktiga priser. Det pris som angivits vid utförandet av beställningen är det som du betalar. Vi debiterar ingen fakturaavgift varken för privat- eller företagskunder.
Frakt för lakrits och choklad: Order under 149kr kostar 49 kr i frakt inom Sverige. Order värd 150-499kr kostar 69 kr inom Sverige. Fri frakt, vid köp av choklad och lakrits, för alla beställningar över 500 kr inom Sverige. Vid returer står köparen för fraktkostnaden! Vid önskad hemleverans är fraktkostnaden 169 kr.
Frakt för påskägg/konfektsäckar/konfektkorgar/konfektpaket/lakrits- och chokladboxar är fraktkostnaden: 0-2500kr: 149kr, 2501-6000: 299kr , 6001-9000: 499kr. Över 9000: fri frakt. Fraktkostnaden gäller per leveransadress! Alla företagsbeställningar skickas direkt till dörren om inget annat är överenskommet.
Alla leveranser sker med Postnord, DHL eller UPS med en beräknad leveranstid på 1-3 dagar. Vid beställningar av större kvantitet kan leveranstiden förlängas till 1-7 dagar. Leveranstiden är beräknad utifrån att lovade leveranstider hålls och att inga förseningar uppstår, orsakade av leverantör eller Postnord. Konfektbutiken reserverar alltid sig för eventuella förseningar samt tar inte ansvar, eller ersätter, leveranser som blivit fel, avbrutna, försenade, borttappade, trasiga eller dylikt på grund av PostNord eller andra företag som ansvarar för frakten. En försenad, eller på annat sätt felaktig leverans, är inget giltigt skäl till avbruten order och således ger detta ingen rätt till ångerrätt eller återbetalning. Vid frågor om leveranstid, vänligen kontakta kundtjänst för mer information! PostNords varubrev levereras direkt till dörren i den mån det är möjligt!
Beroende på storlek av din order levereras din försändelse på olika sätt. Mindre paket, som ryms i din postlåda, levereras direkt hem till dig med Postnord. Paket som är större än så levereras till ditt närmsta postombud, där du får hämta ut ditt paket mot uppvisande av giltig legitimation. Du får en avisering när ditt paket finns att hämta. Företag kan välja att få sitt paket utkört direkt till sig, utan extra kostnad. Paketet körs ut med Postnord och följer samma fraktkostnad som övriga fraktsätt.
Om du inte hämtar ut ditt paket debiterar vi dig 200 kronor för våra merkostnader. Du kommer även bli debiterad för de varorna vi får kassera. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av köp.
Om ett paket inte kan levereras till dig uppstår ett leveranshinder och det tillkommer då en kostnad på 150 kronor. Detta för den kostnad fraktbolaget tar ut mot oss. Ny leveranskostnad kan tillkomma alternativt tillkommer en returkostnad av ordern. Att inte ta emot paketet räknas inte som att häva köper
Konfektbutiken skickar till alla länder! För leverans till annat land än Sverige, vänligen kontakta oss för prisuppgift gällande frakt.
I alla våra produkter som innehåller en godisblandning, såsom påskägg, godiskorgar, godisboxar, askar och paket, så blandar vi vår egna godisblandning och packar alla produkter för hand i egna, fräscha lokaler. Vid varje produkt finns en beskrivning av innehållet i produkten. Vi har rätten att ändra produktens innehåll utan aviseringar men försöker att inte göra det. Dock kan mer eller mindre ändringar ske beroende på tillgång till godis från våra leverantörer. Alla våra blandningar plockas för hand och således kan även mängden av de olika godissorterna skiljas åt mellan produkterna.
Den vikt som visas på alla våra produkter som är handplockade är en uppskattad cirkavikt. Den verklige vikten kan differentiera beroende på godiset storlek.
SMS-utskick och nyhetsbrev
När du handlar hos Konfektbutiken får du möjlighet att ta del av våra nyhetsbrev som kommer ut 1-3 gånger i veckan. I dessa brev finns rekommendationer om nya produkter, recept, tips, kampanjer eller andra nyheter. Våra SMS-utskick kommer mer sällan, 1-12 gånger per år och innehåller främst kampanjer eller erbjudanden.
Du kan närsomhelst avregistrera dig från båda SMS-utskick och nyhetsbrev. Kontakta kundtjänst för att få hjälp med detta!
Betalningssätt
Alla priser är inklusive 25%, 12% eller 6% moms. Konfektbutiken använder Klarna som betalningsleverantör och det innebär att du som privat- eller företagskund kan göra din betalning med kort, internetbetalning, faktura eller delbetalning på ett smidigt och säkert sätt. Konfektbutiken debiterar varken privat- eller företagskunder någon fakturaavgift. I kassan finner du Klarnas egna villkor för sina tjänster.
Med Klarna fyller du endast i den mest nödvändiga information. Informationen kan variera mellan köp men det framgår alltid tydligt vilken som ska anges.
Genom att klicka på slutför köp accepterar du som kund att det köp du genomfört innebär ett betalningsansvar.
Returer, Reklamationer och Ångerrätt
Om ditt paket har yttre skador när du hämtar ut det ska detta anmälas på plats, direkt till ombudet. Vänligen, meddela även Konfektbutiken om skadan. Uppge då ordernummer, ditt namn samt vad för skada det handlar om. Skulle paketet vara skadat på insidan, kontakta oss då direkt. Ange ordernummer, ditt namn samt typ av skada.
För Konfektbutiken är konfekt det viktigaste som finns. När vi skickar paket till dig skickar vi färska, fina produkter som är oöppnade och felfria. Vi svarar ej för eventuella skador som uppstått under frakten av ombudet. I Sverige finns ingen ångerrätt på livsmedel då detta är ett undantag i lagen. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämnden. Skulle vi mot förmodan ha skickat en felaktig vara ska ni snarast, dock senast fem (5) arbetsdagar efter leverans, kontakta Konfektbutikens kundtjänst för att anmäla felet. Uppge ordernummer, ert namn samt vad felet är. Är det Konfektbutiken som gjort fel ansvarar vi för att skicka rätt produkt till dig.
Skulle du mot förmodan vilja genomföra en reklamation behöver du meddela oss detta snarast möjligt. Du måste berätta varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du tycker varan är felaktig. Ange även ordernummer och ditt namn. Finns möjlighet att skicka bilder på varan tas detta tacksamt emot. Vi behandlar ditt ärende så skyndsamt som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden.
Vi tar inte i retur eller ersätter egendesignade produkter, produkter som tagit skada genom felaktig förvaring av kund eller felfria, öppnade förpackningar. Vid retur står köparen för returfrakten!
Anmärkning eller reklamation på mottaget gods från Konfektbutiken måste vara Konfektbutiken tillhanda senast 5 arbetsdagar efter mottagaren leverans. Anmärkning/reklamation sker skriftligt till info@konfektbutiken.se. Anmärkningar eller reklamationer på mottaget gods efter 5 arbetsdagar efter mottagandet behandlas och accepteras ej. Skadat gods måste anmärkas på fraktsedeln när godset tas emot.
Vanliga frågor och svar
Leverans
Hur lång leveranstid har ni?
1-3 dagar. Vid större beställningar kan leveranstiden vara 1-5 dagar.
Betalning, återbetalning och faktura
Jag har fått fakturan men inte beställningen?
Ingen fara, beställningen är på väg. Vi skickar fakturan samtidigt som vi skickar beställningen och du behöver inte betala fakturan först för att få beställningen.
Jag har inte fått min faktura, vad ska jag göra?
Saknar du fakturan eller har en fråga kring betalningen kan du antingen logga in på https://app.klarna.com/login för att hämta dina betalningsuppgifter eller kontaktar du Klarna direkt på 08 – 120 120 10.
Jag har skickat returen men inte fått återbetalning från Klarna?
Efter att du fått bekräftelsemailet på din retur tar det normalt 2-5 arbetsdagar till att du får pengarna återbetalda. Har du inte fått det inom den angivna tiden får du vänligen kontakta Klarna på 08 – 120 120 10.
Byte/retur
Min produkt blev fel, hur gör jag?
I Sverige finns ingen ångerrätt på livsmedel som således är ett undantag i lagen. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden. Skulle vi skickat fel produkt till dig, vänligen ta kontakt med kundtjänst och ange ordernummer samt vara så hjälper vi dig med bytet.
Reklamation
Jag har fått en felaktig produkt och vill reklamera den, hur gör jag?
Ta kontakt med kundtjänst, berätta vad som inträffat samt ange ordernummer och vilka artiklar det gäller så hjälper vi dig att tillsammans hitta en lösning så du ska bli nöjd.
Gäller öppet köp och/eller ångerrätt?
Med ett undantag i lagen så finns det idag ingen ångerrätt på livsmedel i Sverige, därför finns heller ingen ångerrätt eller öppet köp på produkterna. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden.
Beställning
Jag vill beställa en större mängd produkter, kan jag få mängdrabatt?
Vid en större beställning hjälper vi dig gärna för att skapa ett förmånligare pris. Kontakta kundtjänst och ange vad du önskar köpa, hur mycket och när leverans önskas så återkommer vi snarast möjligt med en offert.
Jag vill ha mitt företags logotype på produkterna, går det?
Vi kan idag erbjuda specialdesignade klistermärken med er personliga hälsning och/eller logotype. Finner ni inte vad ni önskar bland produktalternativen så kontakta kundtjänst så hjälper vi er till en ultimat lösning!
Jag är allergisk, kan jag beställa hos er?
Vi tar hänsyn till allergier. Hos Konfektbutiken hittar du många produkter som är allergivänliga. Du finner innehållsförteckningar vid varje produkt, men kom ihåg att det alltid är produktförpackningens innehållsförteckning som gäller. Undrar du mer specifikt över någon produkt, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
Jag saknar en produkt, kan ni ta in den?
Vi tar gärna emot önskemål på produkter. Maila kundtjänst så ska vi göra allt vi kan för att försöka anpassa oss efter dina önskemål.
Hur vet jag att ni har färsk konfektyr i era produkter?
Hos Konfektbutiken är kvalité viktig och i det begreppet räknar vi in färskheten. Vi är noga med bäst-före-datum och att skicka produkter som har bra hållbarhet. Vi kvalitetssäkrar våra produkter för att ge er den bästa konfekten på marknaden! Skulle du inte vara nöjd med din konfekt – kontakta oss så ska vi åtgärda det omgående!
Cookies- och integritetspolicy
Konfektbutiken vill skapa en trygg och smidig köpupplevelse för dig. Det är viktigt för oss att Du känner dig trygg och därför informerar vi hur vi arbetar med, samlar in och bearbetar data. När du godkänner Sebastian Westerlund Livs AB:s köpvillkor godkänner du även vår cookies- och integritetspolicy och att vi får lagra och använda dina personuppgifter i verksamheten.
Personuppgifter
Med personuppgifter avses den data som direkt eller indirekt kan nyttjas för att identifiera en fysisk person. Den som ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter är: Sebastian Westerlund Livs AB, 556951-4499, Storgatan 6, 38230, Nybro.
Som ett steg i att vi värnar om din personliga integritet så samlar vi inte in mer personuppgifter än vad som är nödvändigt. För oss är det viktigt, att på ett seriöst och tillförlitligt sätt, hantera dina personuppgifter. För att säkerställa att detta görs följer vi därför dataskyddsförordningen GDPR. I förordningen finns det reglerat hur personuppgiftshanteringen ska gå till. Genom att ta del av denna policy ges du en möjlighet att förstå och ta del av vilka personuppgifter vi samlar in och hur vi behandlar dem. Skulle du ha frågor kring vår hantering är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Vilka personuppgifter sparar vi?
När Du genomför ett köp samlar Sebastian Westerlund Livs AB in ditt för- och efternamn, kundnummer, personnummer, adress, e-postadress, IP-adress, telefonnummer samt orderhistorik. Om du använder Klarna AB som betalningsmetod behöver du även uppge ditt personnummer. Vid dessa tillfällen sparar vi endast ditt födelsenummer, inte de sista fyra siffrorna. Väljer du ett annat betalsätt än faktura är det inte nödvändigt att uppge ditt personnummer.
För att vi ska ges möjlighet och lov att hantera dina personuppgifter ställs det krav på att vårdnadshavaren ger sitt samtycke. När du genomför din beställning och/eller registrering garanterar du att du har vårdnadshavarens samtycke till att vi får hantera dina personuppgifter. Inom EU regleras krav på minimiålder för hantering av personuppgifter av varje medlemsstat. När du klickar på, slutför köp, godkänner du köpvillkoren samt garanterar att du har vårdnadshavarens samtycke till köpet och hanteringen av personuppgifter, utifrån gällande lagstiftning.
Enligt Dataskyddsförordningen har du rätt att begära ut den information som vi har registrerat om dig. Skulle informationen vara felaktig, ofullständig eller på annat sätt irrelevant har du all rätt att begära ändring, rättning eller att informationen tas bort.
Syfte med Dina personuppgifter?
När Sebastian Westerlund Livs AB samlar in, lagrar och bearbetar dina personuppgifter görs detta enbart i syfte för att kunna hantera ditt köp, det vill säga för att kunna leverera dina produkter och ta emot din betalning. Vi samlar dessutom bara in de allra nödvändigaste uppgifterna. Den rättsliga grunden för vår hantering av personuppgifter är därmed att vi behöver uppgifterna för att kunna fullgöra ett köpeavtal mellan Sebastian Westerlund Livs AB och dig som kund.
När Dina uppgifter finns sparade hos oss kan din order hanteras på ett smidigare sätt och genom det förbättra din köpupplevelse hos oss. Vi sparar din IP-adress för att kunna motverka bedrägerier. Vi kan genom detta också komma att informera dig om nyheter, kampanjer och rekommendationer som vi tror kan vara lämpade och intressanta för dig.
Din e-postadress kan komma att användas för målgruppsinriktad marknadsföring på andra sidor i syfte att visa relevanta annonser. Du kan alltid kontakta oss för att få bort din e-postadress.
Som ett led i vår strävan att ständigt utvecklas, bli bättre och erbjuda en bra köpupplevelse kan vi komma att använda dina personuppgifter i syfta att genomföra kundundersökningar. Ditt integritetsskydd är viktigt och därför använder vi inte dina personuppgifter till annat än det ursprungliga syftet, vilket är beskrivet i denna policy.
Ditt ordernummer och ordervärde kan komma att delas med tredjepart för att mäta marknadsföringsinsatser.
Hur hanterar vi Dina personuppgifter?
All information om kreditkort hanteras endast av finansiell institution i en förbindelse som är säker och krypterad. När vi hanterar dina personuppgifter arbetar vi även efter en intern säkerhetspolicy framtagen för att säkerställa att vi följer gällande lagkrav.
Dina personuppgifter hanteras endast av Sebastian Westerlund Livs AB och de parter som är involverade i hanteringen av ditt köp. Dina personuppgifter kommer inte att delas med obehöriga.
När Du har samtyckt med våra köpvillkor, och därmed vår integritetspolicy, sparas Dina personuppgifter på obestämd tid, dock aldrig längre än nödvändigt. Som kund har du alltid rätt att få ut information om vilka personuppgifter vi har sparade om Dig. För att få ut detta, vänligen kontakta kundtjänst. Använd samma kontaktsätt för att få uppgifterna uppdaterade eller raderade.
Som kund har du alltid rätt få information om vilka personuppgifter vi har sparade om dig. Likväl har du möjlighet att få dessa uppdaterade eller raderade.
Cookies
Sebastian Westerlund Livs AB använder cookies för att kunna ge dig en så bra köpupplevelse som möjligt. Då personuppgifter inte lagras i cookies är det inte möjligt att spåra dem till en specifik person. Cookies kan beskrivas som väldigt små textfiler som sparas på din hårddisk när du besöker hemsidor. Huvudsyftena med cookies är webbfunktionalitet, webbstatistik och marknadsföring. Vi använder oss av första- och tredjepartscookies.
Olika cookies används till olika saker. En del är absolut nödvändiga för att sajten ska fungera. Dessa bidrar till att hålla ordning på Dina inställningar och samtidigt bidrar till att göra Din upplevelse smidig. Utöver detta används cookies också till att samla information om varaktigheten av ett besök, vilka sidor Du besöker eller om Du slutförde ett köp. Dessutom används cookies till att samla information om demografi såsom ursprung, ålder och kön. Syftet med detta är för att Sebastian Westerlund Livs AB ska kunna analysera webbsidans besök och vidareutveckla sajtens upplevelse.
Av betydelse är att den information som samlas in via cookies kan komma att delas med samarbetspartners för analytiska ändamål.
Om du önskar kan du stänga av cookies i din webbläsare. Görs detta är det bra att känna till att dessa inställningar kan komma att drabba funktionaliteten på sajten. Vi ber dig därför vara medveten om att hemsidan då kan komma att inte fungera korrekt.
Ändringar i integritetspolicyn
Sebastian Westerlund Livs AB förbehåller sig rätten att när som helst kunna göra ändringar i denna policy. Dessa ändringar ska vara nödvändiga för att uppfylla lagkrav eller för att åtgärda störningar. Samtliga ändringar kommer att publiceras i detta dokument.
Kontakta oss
Vi vill gärna prata med dig! Om du inte skulle hitta svaret på din fråga under vanliga frågor och svar är du varmt välkommen att kontakta oss! Slå oss en signal eller skriv ett mail till oss. Vi lovar att göra allt vi kan för att besvara dig så fort vi bara kan!